måndag 18 november 2013

Jerry - The Farewell show på Coop Arena 16 november

Jag som har så pass udda musiksmak är inte direkt bortskämd med att få se artister jag gillar live, alldeles för många befinner sig faktiskt under jord sedan många, många år tillbaka.

Jerry Williams däremot är rockfarfar som aldrig ger med sig (att gå på hans Farewell show kan ju då tyckas konstigt men det ska tilläggas att han precis har förlängt den ytterligare...). Nu har jag faktiskt hört och sett Jerry Williams uppträda tidigare men man får ändå passa på.

Så redan tidigt i våras bokade jag biljetter till den här kvällen och oj vad jag och Johan har fått jobba för att inte bli dubbel- och trippelbokade. Det där var utan tvekan höstens populäraste helg, antagligen för att den ligger precis så där lagom innan julstöket och julkonserter tar över allting. Vi misslyckades.. Mycket gick att flytta undan men i slutändan fick vi avstå från andra roliga saker för att kunna gå på showen.

Så vårt andra besök till Coop Arena (ännu ingen hockey..) där det som alltid när det är föreställning var minst sagt oorganiserat kaos. Vi hade varit smarta i alla fall och tog bussen ner istället för att slåss om parkeringsplatser med alla andra från när och fjärran (evenemang i Luleå tenderar att locka till sig många från den kringliggande orterna).

I och med att jag köpte biljetter så tidigt som jag gjorde så hade vi rätt så bra platser på parkett tills folket framför oss dök upp. För de tre framför oss betedde sig som dampungar något gett alkohol till.. Allmänt störande alltså och naturligtvis hittade de mer alkohol i pausen..

Jag erkänner, jag har blivit gammal och tråkig och tycker fulla människor är störande. Framför allt när jag betalat 2 x 680 kr för att gå på show!

För det var inte bara konsert, det var ju en show. Första halvan bestod av historiska sketcher berättade av tre fiktiva Jerry-fans som följt hans karriär från innan han hade en musikalisk karriär. Även Jerry själv berättade många anekdoter från sitt långa artistliv och vi fick även höra en hel del låtar som influerade och formade hans karriär.

Efter den ännu mer kaotiska pausen när alla skulle dricka mer alkohol så drog mer renodlad konsert igång och många av hans klassiker avverkades. Nu blev publiken lite osäker på hur den skulle bete sig (framför allt som galningarna framför oss hetsade på folk). En del reste sig upp och en del satt kvar, några tog sig ut vid sidan av stolarna och dansade. Det blev lite rörigt helt enkelt.

Det här är baksidan med att ta en krogshow på turné, när det inte är krog där föreställningarna är så vet folk inte riktigt hur de ska bete sig.

Jag saknade dessutom några av hans första stora hits som jag väntat mig att få höra just för att de i så pass stor utsträckning ledde till att han fick den karriär han haft.

Men på det stora hela var det ändå en väldigt trevlig kväll med mycket bra musik. Jag fick i alla fall höra både min favoritlåt "Keep on" och min ursprungliga favoritlåt från när jag som ung tonåring upptäckte Jerry: "Did I tell you"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar