lördag 22 december 2012

Serier från förr!

Två TV-serier gjorde stort intryck på mig under främst mellanstadiet (sedan gick de trevligt nog i repris många många gånger om). Det bästa med dessa två serier var att jag och mina syskon gillade de och därmed undveks onödiga TV-bråk (när jag var liten hade de flesta familjer bara En TV).

Den ena var The Young Riders (gick i Sverige under namnet Ponnyexpressen) och ja, en av anledningen till att jag följde serien hade förstås mycket att göra med de söta pojkarna. Under tiden som jag växte upp så skiftade målet för mina drömmar från den snälle rare till den mer rebelliska. Jag var givetvis helt förkrossad efter avsnittet när Ike dog! Hur kan man bara göra så??

När så slutligen första säsongen släpptes på DVD i England så beställde jag snabbt hem den och plöjde drömskt hela säsongen i ett svep (med stenkoll på det läskiga avsnittet när Buck går igenom sina indianska ritualer och ska ta sig förbi alla ormarna).

Jag är alltjämt förbannad att de andra två säsongerna inte blivit släppta, när det handlar om serier som har några år på nacken, varför inte släppa allt på en gång? Det handlar ju ändå bara om tre säsonger totalt!

Det andra objektet jag såg varje avsnitt av var förstås Tour of Duty (Pluton B i Vietnam), den här serien hade ju bara allt! Killarna, dramatiken, musiken, allt! Femman har flitigt repriserat den och de sista åren jag bodde hemma så häckade jag och brorsan uppe på vinden och den andra TV:n där vi borta från mammas kritiska ögon kunde se vår favoritserie ifred.

Den här kom faktiskt ut på DVD redan för många år sedan, men fansen gick i taket! TV-bolaget hade inte velat betala för att få ha med originalmusiken i DVD-utgåvan! Flera gjorde väl upptäckten att serien kanske inte var så bra som man trott utan musiken..

Men så surfade jag runt nu precis innan jul efter något att spendera min namnsdagsrabattkod på och där var den, och bilden antydde att det var rätt musik den här gången. Misstänksam som jag är så gav jag mig genast ut på Amazon för att kolla fansens dom och jojomen, det här ska vara den äkta vara.

Idag på denna ljuva, kalla lördag hade brevbäraren våldat ner inte bara två paket utan också en bunt julkort i vår brevlåda (han måste varit stressad i kylan för annars så brukar de faktiskt ringa på när det handlar om paket som bara nästan går ner. Så min fina julklapp till mig själv är här!

Lite kuriosa, en av mina favoriter från The Young Riders har faktiskt gästskådespelat i ett avsnitt av Tour of Duty.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar